نجات یک کسب و کار که در حال شکست است، قطعا یکی از سختترین کارهای یک مدیر کسبوکار هست. راهاندازی کسب و کار ساده است اما ادامه حیات و نجات یک بیزینس از بحرانها کار به مراتب دشوار است. در این مقاله به معرفی یک مسیر با ۸ قسمت در این راستا میپردازم. لطفا همراه من باشید:
۱. شناسایی علت اصلی شکست و رسیدگی کردن به آن
فهمیدن این موضوع که چرا کسبو کار در وهلهی اول شکست خورده است به شدت مهم است. ممکن است لازم باشد برای شناسایی علت اصلی، یک بررسی جامع از تاریخچه، سوابق مالی و فرآیندهای کسب و کار انجام دهید. زمانی که مشکل را پیدا کردید، برنامه ای برای رفع آن تهیه کنید یا با یک مشاور کسبوکار مشورت کنید. وقتی موضوع را با کسی مطرح میکنید، پاسخها و راهکارهای بیشتری برایتان نمایان خواهد شد .
۲. تجزیه و تحلیل کردن وضعیت مالی و تهیه برنامه ای برای بهبود جریان نقدی
با بررسی سابقه های مالی کسب و کار، از جمله صورت های درآمد، صورت های جریان نقدی و ترازنامه شروع کنید. به دنبال روشهایی برای افزایش درآمد ، کاهش هزینه ها و بهبود جریان نقدی باشید. این فرایند ممکن است شامل مذاکره مجدد در مورد قراردادها، کاهش کارکنان یا افزایش قیمت محصولاتتان باشید. در کنار این وضعیت باید به فکر بهبود یا ساخت محصول یا خدمت جدید باشید و با تبلیغات موثر سعی بر افزایش فروش محصولاتتان داشته باشید.
۳. تنظیم کردن مدل کسب و کار برای دوام بیشتر
در مدل کسب و کار تغییراتی را در نظر بگیرید تا آن را سودآورتر و رقابتی تر کنید. این ممکن است شامل گسترش محصولات یا خدمات، تغییر ساختار قیمتگذاری یا هدف قرار دادن یک قشر خاص از مشتریها متفاوت باشد.
۴. برای اینکه مطمئن شوید که بیزینس شما نیازهای مشتریان خود را برآورده میکند بازار رقبا را دوباره بررسی کنید
برای درک روندهای فعلی بازار و نیازهای مشتریان خود تحقیقات بازار را انجام دهید. تحقیقات بازار ممکن است شامل تجزیه و تحلیل داده ها در مورد رفتار و بازخورد مشتری و بررسی گزارش ها و انتشارات صنعت باشد. از این اطلاعات برای ایجاد تغییرات در محصولات یا خدمات خود و توسعه استراتژی های بازاریابی و فروش جدید استفاده کنید.
۵.گرفتن کمک مالی یا سرمایه گذاری خارجی برای کمک به کسب و کار
به دنبال فرصت هایی برای جذب سرمایه اضافی یا ایجاد مشارکت هایی باشید که می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند. این ممکن است شامل جستجوی سرمایهگذاران، یا ایجاد مشارکت استراتژیک با سایر مشاغل و درخواست وام یا کمکهای مالی باشد. اینجاست که شرکای تجاری میتوانند به نجات کسب وکار شما کمک کنند .
۶. سرمایه گذاری در بازاریابی
یک استراتژی بازاریابی جامع برای کمک به ارتقای کسب و کار و جذب مشتریان جدید و حتی خرید بیشتر توسط مشتریان گذشته ایجاد کنید. این ممکن است شامل توسعه حضور در شبکه های اجتماعی، اجرای یک برنامه ارجاع برای تشویق مشتریان فعلی و راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی پولی برای ایجاد تجارت جدید باشد .
7. کاهش هزینه های غیر ضروری
بگردید و ببینید چه هزینه هایی هست که اگر آنها را حذف کنید کسب و کارتان آسیبی نمیبیند و کیفیت محصول کاهش پیدا نمیکند و آنرا حذف کنید. این کارها حتی ممکن است سبب مذاکره مجدد در مورد قراردادها با تامین کنندگان، یا برون سپاری برخی وظایف برای کاهش هزینه های کارکنان باشد .
۸. آماده گرفتن تصمیمات سخت برای افزایش طول عمر کسب و کارتان باشید
در صورت نیاز ، آماده اتخاذ تصمیمات سخت برای کوچک کردن یا بازسازی بیزینستان شوید. این ممکن است شامل کاهش اندازه محصول یا خدمات ، کاهش کارکنان یا فروش بخشی از دارایی هایتان برای افزایش سرمایه باشد. با وجود اینکه گرفتن این تصمیمات می توانند چالش برانگیز باشند، میتواند برای افزایش طول عمر کسب و کارتان ضروری باشند.
در اینجا تاریخچه چند نمونه از شرکت های بزرگ را مطرح کردیم که با استفاده از برخی استراتژی هایی که توضیح داده شد موفق شدند خود را نجات دهند:
شرکت خودرو سازی فورد
فورد در سال 2006 به خاطر افزایش رقابت خودروسازان خارجی و کاهش فروش با ضرر مالی زیادی روبرو شد . این شرکت با تلاش فراوان خود را تحت یک بازسازی جامع قرار داد و هزینه های خود را کاهش داد و با تامین کنندگان خود مذاکره و قراردادها را تغییر داد . فورد علاوه بر این برای جذب مشتری و بازاریابی بر روی کمپینهای تبلیغاتی هوشمندانه سرمایه گذاری کرد. این تلاش های فراوان باعث شد شرکت فورد در سال ۲۰۰۹ با وجود رکود اقتصادی جهانی به سود قابل توجهی برسد.
اپل
اپل در اواخر دهه 1990 تلاش خیلی زیادر برای رقابت با مایکروسافت در بازار کامپیوترهای شخصی می کرد اما این تلاش های نتیجه ای نداشت. زمانی که استیو جابز در سال ۱۹۹۷ به شرکت برگشت، علت اصلی مشکل را پیدا کرد و هزینه ها را کاهش داد و بر توسعه محصولات جدید تمرکز کرد و با این کار توانست شرکت را بازسازی کند. سپس اپل سرمایه گذاری زیادی در جذب مشتری و بازاریابی خود کرد و در سال 2007 آیفون در سال ۲۰۰۱ آیپد را عرضه کرد که با این استراتژی به شرکت کمک کرد تا به یکی از موفق ترین شرکت های فناوری در جهان تبدیل شود.
مهارت های لازم برای کارآفرین شدن