کارآفرینان مثل یک جعبهابزار همه کاره هستند! همانطور که یک جعبه ابزار شامل ابزارهای مختلف برای انجام وظایف مختلف است، یک کارآفرین نیز باید مهارتهای مورد نیاز برای انجام وظایف مختلف در کسبوکار را داشته باشد. اما برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، به چه مهارت هایی نیاز است؟
آمارهای وزارت کار ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که 20 درصد کسبوکارها در 2 سال اول، 40 درصد کسبوکارها در 5 سال و 60 درصد کسبوکارها دز 10 سال اول با شکست مواجه میشوند. ولی در ایران هیچ آمار دقیقی از وضعیت کسبوکارها وجود نیست ، اما متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی و چالشهای موجود در مسیر کارآفرینی میتوان حدس زد که این آمار در کشورمان بسیار تزسناک تر است!
ولی چه دلیلی باعث میشوند که کسبوکارها با شکست مواجه شوند و از بازار رقابت حذف شوند؟ این موضوع میتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛اما بیشتر بهخاطر عدم دانش و مهارتهای کافی صاحبان کسب و کار و پرسنل آنها اتفاق میافتد!
مطالب این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا مهارتهای لازم برای کارآفرینی را پیدا کنید و کسب و کار خودتان را از کست نجات دهید. این مقاله صرفاً ترجمه از مقالات خارجی نیست و تقلید از آنها نمیتواند راهگشا باشد؛ زیرا شرایط خارجیها با ما خیلی متفاوت است . ما در صلایان با درک این موضوع، به دنبال ارائهٔ محتوای آموزشی متناسب با شرایط و نیازهای بازار ایران هستیم. بهتر هست قبل از هرچیز با معنا و مفهوم کارآفرینی آشنا شویم.
کارآفرین کیست و چه کاری انجام میدهد ؟
کارآفرین شخصی هست که با ذهنی خلاق و نوآور، ایدههای جدید خود را به فرصتهای تجاری تبدیل میکند. در حقیقت او با شناسایی نیازهای بازار، کسب دانش، مهارت کافی و پذیرش ریسکهای موجود، کسبوکار جدیدی را راهاندازی و رهبری میکند و با تلاش و پشتکار آن را به موفقیت میرساند و نتیجه اینکار سبب ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم میشود. از نظر پیتر دراکر، پدر علم مدیریت، کارآفرین کسی است که با ریسک پذیری و خلاقیت، کسبوکار جدید و کوچکی را با سرمایه اندک خود شروع میکند. هدف او از این کار ایجاد تغییر و تحول در ارزشها و ماهیت آنها است.
کارآفرینی به مجموعهای از فعالیتها و فرآیندهایی اطلاق میشود که در آن شخص جسور و نوآور با تکیه بر ایدههای خود، بهدنبال فرصتهای جدید در بازار میگردد و با پذیرش ریسک، کسبوکار خود را راهاندازی میکند. کارآفرینی در هر گوشه از دنیا با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی آن منطقه، چالشها و ویژگیهای خاص خود را دارد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و به دلیل تورم بالا، کمبود نقدینگی ، نوسانات ارزی و قوانین و مقررات دست و پاگیر با چالشهای زیادی همراه است. دیدهبان جهانی کارآفرینی (GEM) در سال 2018 آماری دربارهٔ وضعیت کارآفرینی منتشر کرد و ایران را از نظر شاخص سهولت کسبوکار در رتبه 128 از 190 کشور جهان قرار دارد که این آمار واقعا ناراحت کننده است.
کارآفرینی در ایران با وجود چالشها و سختی های متعدد، فرصتهای بینظیری را نیز برای افراد جسور و خلاق فراهم کرده است. اما برای موفقیت در این مسیر، علاوهبر تلاش و پشتکار، به مهارتهای خاصی نیز احتیاج دارید. در ادامه به برخی از مهمترین مهارتهای لازم برای کارآفرینی در ایران اشاره خواهیم کرد پس در ادامه مقاله همراه ما باشید.
مهارت حل مسئله
کارآفرینی مثل یک جادهٔ بیپایان، پر از چالشها و مشکلات مختلف است. موفقیت در این مسیر نیازمند این هست که بادقت فکر کنید و روش مواجهه با مشکلات و نحوهٔ برطرف کردن آنها را بلد باشید. یک کارآفرین موفق مانند یک نقاش ماهر عمل میکند! او با ترسیم تصویری روشن از آیندهٔ کسبوکار خود و تدوین یک نقشه راه دقیق، گامبهگام به سمت اهدافش جلو میرود.
ایران در سالهای اخیر با چالشهای اقتصادی متعددی روبهرو بوده و متاسفانه خواهد بود . در این شرایط، افرادی که از مهارت حل مسئلهٔ قوی برخوردار بودند، موفق شدند با سربلندی از این مشکلات عبور کرده و حتی در شرایط سخت نیز به موفقیت دست پیدا کنند. کارآفرینان بهعنوان پیشگامان اقتصادی نیازمند تفکر استراتژیک هستند. تفکر استراتژیک به آنها کمک میکند تا با دیدگاهی کلان به مسائل نگاه کرده و برنامهای جامع برای دستیابی به اهداف بلندمدت خود ترسیم کنند.
مهارتهای ارتباطی
مهارتهای ارتباطی، زبان زندگی و کسب و کار شما است. یادگیری این مهارت به شما کمک میکند در هر موقعیتی، حرف خود را به بهترین نحو ممکن به مخاطبین خود برسانید. اصلا فرقی ندارد که با همکار ، مشتری، دوست یا اعضای خانواده صحبت میکنید، مهارت ارتباطی به شما کمک میکند که:
- احساسات و نظرات خود را به درستی منتقل کنید.
- رابطههای قوی و پایداری تشکیل بدهید.
- منظور خود را واضح و دقیق برسانید.
- بادقت به حرف دیگران گوش دهید و آنها را درک کنید و به بهترین شکل به آنها بازخورد بدهید.
همچنین بهتر است بدانید بخش عظیمی از ارتباطات ما بدون استفاده از کلمات انجام میشود. در حقیقت ما با استفاده از نشانههای غیرکلامی مانند زبان بدن، حالات چهره و تماس چشمی نشان میدهیم که چه احساسی در مورد شخص مقابل داریم.
مهارتهای رهبری
بهعنوان یک کارآفرین، شما الگوی تیم خود هستید و آنها درست مثل یک آینه با شما رفتار میکنند. اگر بینظم باشید آنها نیز بینظم خواهند شد، اگر بیحال باشید آنها نیز حالشان بد خواهد شد، در حقیقت لحن و رفتار شما نقشی اساسی در تعیین فرهنگ و اخلاق کاری مجموعه دارد.
تلاش کنید اخلاق کاری قدرتمندی از خود به نمایش بگذارید. تعهد به کار، خوش اخلاقی ،نظم و انضباط و تلاش بیوقفه الهامبخش کارمندان شما خواهد بود. همیشه به جزئیات توجه کنید و وظایف خود را بهموقع انجام دهید و در قبال عملکردتان پاسخگو باشید. رفتار شما معیاری برای کارمندان است. با احترام و انصاف با همه رفتار کنید، نظرات و پیشنهادات آنها را بشنوید و برای حل مشکلات و چالشهای آنان تلاش کنید.
به نیرو های کاری خود مانند خانوادتان نگاه کنید و صمیمانه و بدون منت به آنها کمک کنید که مشکلاتشان را برطرف کنند حتی اگر آن مشکل ارتباطی با کسب و کار شما ندارد
ذهن خلاق
دنیای تجارت دائماً همیشه در حال تغییر بوده و هست و برای بقا و پیشرفت در این دنیای پرتلاطم چارهای جز نوآوری و خلاقیت ندارید. شما بهعنوان یک کارآفرین، باید ابتکار عمل داشته باشید و این خلاقیت را در همه بخشهای کسبوکارتان اجرا کنید. از تمایز محصولات در بازار گرفته تا ایجاد انگیزه در کارکنان، همهوهمه به ذهنیت خلاق و نوآور شما بستگی دارد. یک کارآفرین واقعی باید با به چالش کشیدن باورهای سنتی، دیدگاههای جدید را قبول کند و از آزمون و خطا نترسد .
شبکهسازی
کارآفرینان موفق شبکهسازی موثری انجام میدهند! در حقیقت شبکهسازی فرصتهای فوق العاده ای برای یادگیری، یافتن ایدههای جدید ، اشتراکگذاری تجربیات و برقراری ارتباط با افراد همفکر فراهم میکند و سبب رشد و ارتقای شخصی و گسترش کسبوکار میشود.
ایجاد ارتباط با همکاران، شرکاء و مشتریان باعث میشود که کسبوکار شما در ذهن افراد ماندگار شود.علاوه بر این تشکیل یک شبکهی ارتباطی منظم به شما کمک میکند تا درک بهتری از بازار هدف خود پیدا کنید، جدیدترین روندهای کاری بشناسید و فرصت های جدیدی پیدا کنید. متأسفانه اصطلاح شبکهسازی در ایران بیشتر با نام پارتی و رانت شناخته میشود که دلیلش وجود فساد و سوءاستفاده در برخی از بخشهای جامعه است. اما شبکهسازی واقعی بیشتر از پارتی و رانت است! در حقیقت، شبکهسازی اصولی، فعالیتی مثبت و سازنده است که به ساختن روابط و ارتباطات مفید و معنا دار بین افراد کمک میکند.